leaderboard2 denaihati Banner



 

cik pjaz cik pjaz Author
Title: Risiko Virus Zika Dalam Kalangan Ibu Mengandung dan Bayi
Author: cik pjaz
Rating 5 of 5 Des:
  Virus Zika akhir-akhir ini menjadi perbincangan dunia bagaimana  menurut data dari WHO, lebih kurang 3-4 juta orang di wilayah Ame...


  Virus Zika akhir-akhir ini menjadi perbincangan dunia bagaimana  menurut data dari WHO, lebih kurang 3-4 juta orang di wilayah Amerika. Penularan virus Zika sendiri melalui nyamuk Aedes Aegypti. Walaupun virus Zika belum tiba di Malaysia, tak ada salahnya kita mengetahui apa saja bahaya yang dapat ditimbulkan. Virus Zika ditemui kali pertama pada monyet di Uganda pada tahun 1947. Namanya diambil dari sebuah hutan Zika iaitu lokasi di mana virus itu ditemui. Virus ini berasal dari tropika Afrika dengan wabak di Asia Tenggara dan Kepulauan Pasifik dan muncul di Brazil pada tahun lalu.

Virus Zika disebarkan melalui gigitan dari nyamuk daripada jenis yang sama dan menyebarkan penyakit tropika yang lain seperti dema denggi, chikungunya dan demam kuning.


Jadi, virus ini sudah memangsa otak janin di dalam kandungan di masa-masa awal bayi itu bernyawa. Virus Zika diyakini sebagai virus yang mengakibatkan mikrocepali. Mikrocepali adalah sejenis penyakit yang termasuk di dalamnya adalah down syndrome, chromosomal syndromes, dan neurometablic syndromes, yang semuanya dikaitkan dengan keganasan virus ini.


 Virus Zika dapat menyebabkan cacat bawaan pada anak. Terlepas dari apakah penyakit yang dibawa nyamuk ini sangat mirip dengan demam kuning, virus West Nile dan chikungunya,Secara teori nya , virus inidapat menyebabkan keguguran atau mempengaruhi pertumbuhan otak dalam janin,” katanya


 Image result for virus zika


 Virus Zika boleh menyerang janin dalam kandungan ibu yang mengandung di awal trimester tetapi ia juga dikatakan memberi risiko jangkitan kepada ibu yang sudah memasuki trimester akhir kehamilan. Walaupun Kementerian Kesihatan (KKM) mengesahkan tiada virus ini dikesan di Malaysia setakat hari ini, namun Malaysia mempunyai nyamuk aedes yang menjadi pembawa virus ini.Selain berbahaya bagi ibu hamil, ada sesetengah kes di mana virus dapat menyerang sistem saraf orang dewasa dan menyebabkan ruam pada kulit, sakit kepala, kemerahan pada mata dan keradangan pada tulang yang dikenali sebagai Guillain-Barre, iaitu gangguan saraf yang menyebabkan kelemahan otot  yang bermula dari kaki sehingga ke lengan dan bahagian muka.
Mikrocepali adalah keadaan kepala bayi jauh lebih kecil dari kepala bayi pada umumnya, yang terjadi kerana otak tidak tumbuh atau berhenti berkembang.Jadi, virus ini sudah menyerang otak janin di dalam kandungan di masa-masa awal bayi itu bernyawa.

About Author

Advertisement

Post a Comment

 
Top