leaderboard2 denaihati Banner



 

cik pjaz cik pjaz Author
Title: Kenapa Orang Melayu Suka Meludah
Author: cik pjaz
Rating 5 of 5 Des:
Salam readers!!! Definisi meludah dalam Dewan Bahasa dan Pustaka DBP , Faktor yang menyebabkan air liur keluar lebih banyak juga diseb...
Salam readers!!!




Definisi meludah dalam Dewan Bahasa dan Pustaka DBP, Faktor yang menyebabkan air liur keluar lebih banyak juga disebabkan rangsangan pancaindera . Misalnya, rasa pahit, pedas dan masin. Bau busuk boleh membuat kita mual lalu meludah. Keadaan kerongkong yang tidak sihat menyebabkan batuk dan kahak juga membuat kita meludah. 

Nak bagi darah rendah jadi darah tinggi pun boleh sangat ni dengan meludah, bukan setakat darah yang naik, sekali buku lima yang hinggap kat muka.hahha.. Kena ingat sikit meludah biarlah bersopan, ni duk dalam lori, kereta pun nak meludah. Ingat sikit kat orang yang bawak motor macam Pjaz, nasib baik tak kena, kalau tak memang dah kejar dah pak cik tuh tadi,,hahaha, memang dah naik hantu dah rasa.haha
Tak ada sivik punya orang.Ingat kita ada adab, dan adab tu perlu kita jaga.

Kalau nak meludah pun, carilah port yang sesuai, ludah dalam tisu ke, ni main bedal je nak ludah sembarangan, geli geleman.


Adab-adab meludah menurut Islam



1) Jika meludah kekiri - Kita akan meludah kepada syaitan/Iblis (DIGALAKKAN)

2) Jika meludah ke kanan - Kita seperti telah meludah ke arah Nabi kita iaitu Mohammad SAW (Nauzubilah)

3) Jika meludah Ke depan - Kita seperti telah meludah kearah ALLAH SWT. (Nauzubilah)

Jadi ingat-ingatlah ketika ingin meludah tu, meludahlah selalu ke sebelah kiri.






About Author

Advertisement

Post a Comment

 
Top