leaderboard2 denaihati Banner



 

cik pjaz cik pjaz Author
Title: 10 Bahasa yang paling banyak digunakan di dunia
Author: cik pjaz
Rating 5 of 5 Des:
Salam.. Korang sihat ker.. Pjaz harapkan sume sihat walafiat..Insyaallah Pjaz nk ucapkan terima kasih yang wish birthday Pjaz dua hari ...
Salam..

Korang sihat ker..
Pjaz harapkan sume sihat walafiat..Insyaallah
Pjaz nk ucapkan terima kasih yang wish birthday Pjaz dua hari yg lepas.. Luv u all..
thanks jugk untuk Aim & Mia yang wish bersama blogger lain..

heheh Korang tahu x bahasa mana yang paling banyak dipertuturkan di dunia? Pjaz pun baru tahu..heheh (malang betol)

rasa-rasa bahasa Melayu tercalon x?

meh tengok
.

.

.

.

.

.


1. Bahasa Mandarin




Tak salah lagi, Bahasa Mandarin adalah bahasa yang paling banyak dituturkan orang di seluruh dunia.
sampaikan mat salleh pun pandai cakap mandarin apatah lagi kita kan...hahah

x hairanlah bahasa mandarin setanding bahasa inggeris..

'ni ming pai?'
wo ming pai.. (ecececce) try test jer

lama x cakap mandarin..malu kot
tapi balja best..hehe

Pjaz paling suka lagu dan puisi cina, mmg original lah..



2. Bahasa Inggeris

Ini dia bahasa paling popular di dunia sekaligus bahasa yang paling banyak dijadikan bahasa rasmi di beberapa negara dan organisasi terbesar dunia

Terdapat 53 negara dan 10 organisasi yang menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi mereka. Hampir semua negara di dunia menerapkan bahasa inggeris walaupun dijadikan bahasa kedua mereka.

Serius Pjaz x pandai nak cakap bahasa inggeris ni.. harap Thank you..boleh la..HAHHAHA



3. Bahasa Hindi



Sape pandai cakap bahasa hindi?
soley-soley tu bahasa ape eh?heheheh

sape2 yang minat filem-filem bollywood,
mesti faham kalau diorang cakap kan?
pjaz x minat sangat tapi boleh la kalau stakat cakap NAMASTE... tahu satu perkataan pun dah ok..heheh



4. Bahasa Sepanyol


Jumlah penutur: sekitar 400 juta

Jenis aksara: Latin

Negara penutur: Spanyol, Argentina, Bolivia, Chile, Dominican Republic, Ecuador, El Salvador, Guinea Katulistiwa, Guatemala, Honduras, Kolombia, Kosta Rika, Kuba, Mexico, Nikaragua, Panama, Paraguay, Peru, Puerto Rico,

Untuk menyapa dalam bahasa Spanyol, ucapkan: “Hola”.



5. Bahasa Arab


Bahasa Arab adalah salah satu bahasa tertua di dunia dan merupakan bahasa yang digunakan dalam Al Qur’an. Bahasa Arab banyak meminjamkan kosa katanya ke sejumlah bahasa di Eropah utamanya bahasa Spanyol, Portugis dan Sisilia. Bahasa Arab, seperti juga bahasa Ibrani dan Persia memakai sistem penulisan aksara dari kanan ke kiri. Sejak tahun 1974, bahasa Arab digunakan sebagai salah satu bahasa rasmi di PBB.
Jumlah penutur: sekitar 300 juta orang
Jenis aksara: Arab
Negara penutur: Arab Saudi, Aljazair, Bahrain, Chad, Komoro, Djibouti, Mesir, Eritrea, Irak, Israel, Yordania, Kuwait, Lebanon, Libya, Maroko, Niger, Oman, Palestina, Qatar, Somalia, Sudan, Syria, Tunisia, Uni Emirat Arab, Sahara Barat, Yaman, Mauritania, Senegal, Mali. Bahasa rasmi PBB
Untuk menyapa dalam bahasa Arab, ucapkan; Assalammualaikum Wr Wb.
Pjaz dulu boleh la cakap arab sikit..heheh rindu sangat blaja bahasa arab time skolah dulu,,




6. Bahasa Rusia


Mikhail Gorbachev, Vladimir Putin, Roman Abramovich, Anna Kournikova, dan si cantik Maria Sharapova adalah para penutur bahasa Rusia yang kita sudah kenal malalui media. Namun, selain mereka tentu saja ada 270-an juta orang lainnya yang menggunakan bahasa Rusia sebagai bahasa resmi.
Untuk menyapa dalam bahasa Rusia, ucapkan: “Zdravstvuite”

Pjaz pun x tahu maksudnye ape..hehehhe



7. Bahasa Melayu
Ini lah saat yang ditunggu-tunggu, Bahasa melayu juga tergolong termasuk negara kita, Malaysia, Indonesia, Thailand, Brunei dan Singapura.

Terdapat lebih 6,000 bahasa yang masih diguna pakai di dunia, tetapi hanya 20 bahasa sahaja yang dikategori dan diberikan taraf bahasa rasmi.
Dalam konteks ini kita wajar berasa bangga kerana bahasa Melayu adalah salah satu daripada 20 bahasa itu dan menduduki 10 tangga bahasa terpopular penggunaannya di dunia.
Sekiranya digabungkan penggunaan bahasa Melayu dalam gugusan kepulauan Melayu Nusantara, jumlah yang diperolehi adalah seramai kira-kira 300 juta orang.
Bahasa Melayu sebagai bahasa kelima terbesar dari segi jumlah penutur, dan ia juga diberi taraf bahasa keempat terbesar di dunia dari segi meluasnya penggunaan bahasa itu.
“Bahasa Melayu yang sekian lama menjadi bahasa pertuturan rasmi dan juga bahasa kebangsaan Malaysia akan terus terpelihara, diperkemas dan dikembangkan di dalam mahupun luar negara”


8. Bahasa Portugis


Portugal memang hanyalah sebuah negara yang kecil dan bisa dikatakan salah satu negara miskin di Eropah. Namun pada abad ke 15, Portugal merupakan bangsa yang besar karena merekalah yang pertama-tama melakukan penjelajahan maritim ke berbagai penjuru dunia. Berkat jasa para penjelajah seperti Vasco da Gama, Henry the Navigator, Afonso de Albuquerque dan Pedro Álvares Cabral, Portugal menguasai wilayah-wilayah penting di Asia, Afrika dan Amerika Selatan dan kemudian menanamkan pengaruh kebudayaannya di sana.




9. Bahasa Benggali

Bangladesh adalah sebuah negara dengan wilayah geografis yang kecil, tapi jumlah penduduknya mencapai 162 juta orang. Bahasa rasmi Bangladesh adalah Bahasa Bengali. Kerana wilayah Bangladesh hampir seluruhnya berbatasan dengan India maka jumlah penutur bahasa Bengali meluas hingga ke beberapa wilayah India.
Jumlah penutur: Sekitar 230 juta jiwa
Jenis Aksara: Bengali
Negara Penutur: Bangladesh, India

Untuk menyapa dalam bahasa Bengali, katakan “Ei Je”



10. Bahasa Perancis

Bahasa yang sering disebut-sebut sebagai bahasa paling romantis di dunia ini selain digunakan di Perancis juga menjadi bahasa resmi di beberapa negara yang pernah dijajahnya. Bahasa Perancis juga adalah salah satu bahasa resmi di Perserikatan Bangsa-bangsa (PBB) selain bahasa Inggris, Mandarin, Rusia, Spanyol dan Arab.
Jumlah penutur: sekitar 200 juta jiwa
Jenis Aksara: Latin

Untuk menyapa dalam bahasa Perancis, ucapkan: “Bonjour”


Klah
Bye2

About Author

Advertisement

Post a Comment

 
Top